måndag 12 maj 2014

Lego - i choklad!

 
 
 
Jag tänkte visa hur man gör legogubbar och legobitar i exempelvis choklad, marsipan eller sockerpasta. Här har jag tagit Sweet melts från Panduro eftersom jag ville åt de typiska legofärgerna blått och gult och de är rätt kluriga att färga in med chokladfärg. Den söta formen har jag köpt på Ebay, det finns många olika varianter, men här kan man göra många samtidigt.
 
 
Man kan med fördel använda en smältflaska, som den här från Wiltons. Då smälter man chokladen helt enkelt i mikron direkt i flaskan och kan enkelt dosera legogubbarna. En bra idé är att slå formen i bordet ett par gånger för att få bort eventuella luftbubblor. Låt dem sedan stelna helt innan du tar ut dem ur formen. Har du bråttom kan du ställa formen i frysen. 
 
  

 Jag tänkte ta ett foto på fatet innan partyt började, men plötsligt hade några små händer hittat dit i alla fall...:) Legobitarna är gjorda på samma sätt men med en annan silikonform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar