söndag 25 maj 2014

Badande grisar-tårta


Nu till Mors dag var det dags att göra en tårta jag har velat göra länge: Gyttjebadande-grisar-i- badtunna-tårtan. Den är enkel att göra, lätt att variera med olika grisar och jättesöt:).

Man fyller helt enkelt valfri tårta, täcker den med en tryffel, se recept nedan. Pensla även tryffel runtom tårtan, så att du kan fästa fingerkex, KitKat, rullrån eller liknande som då blir badtunnans yttervägg. Fäst dem genom att knyta ett band av sockerpasta eller tyg runt tårtan.

Gör sedan några små grisar i marsipan, sockerpasta eller flowerpaste som du färgar svagt rosa med pastafärg eller, om man inte har det, karamellfärg. Tänk på att färgen är stark, så om du inte vill ha självlysande neongrisar, så börja droppvis.
Färdig!
Dekorationerna kan man naturligtvis variera i det oändliga. Jag gjorde, förutom grisarna, även en stege, badring och armpuffar, men man kan ju tänka sig en poolbar, parasoller eller annat som passar i badmiljön.




Jag gjorde min tryffel så här:

Smält 2 msk smör i en kastrull. Häll på 2 dl vispgrädde och koka upp. Ta av plattan och häll över 200 g mörk choklad hackad i småbitar och tillsätt 1 msk vaniljsocker. Rör tills tryffelsmeten och låt den svalna i rumstemperatur tills den stelnat lite. Är den flytande får du en slät yta på tårtan, har den stelnat lite mer kan du göra små vågor som jag gjorde.

Glad Mors dag alla hemmabagare:)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar